Commissieleden samenleving op bezoek bij WerkSaam.

Door Ruby Blauw op 1 december 2017

Op 1 december brachten Ruby Blauw en Els Meester-Hogkamer een bezoek aan WerkSaam aan de Dampten in Hoorn. De ontvangst door Daniëlle Gelinck was uiterst hartelijk.

Danielle is manager Beleid en Juridische zaken.

Tijdens de rondleiding over de productieafdelingen maakten ze o.a. kennis met Arie, die vol enthousiasme liet zien hoe hij metalen verbindingsstukken in elkaar zette. Maar vooral was hij enthousiast over het feit dat er “van buitenaf” belangstelling werd getoond voor zijn werkzaamheden. De print- en postafdeling oogde rustig, waarschijnlijk omdat iedereen onderweg was om de post op de juiste plek te bezorgen. Op weer een andere afdeling werden Kerstpakketten ingepakt. De medewerkers hadden plezier in hun werk en in hun contacten met elkaar. Het is op de afdeling een gezellige drukte. Voor mensen die drukte juist minder kunnen verdragen is er een “prikkelarme” werkplek.

Na de rondleiding heeft Daniëlle informatie gegeven. De activiteiten van WerkSaam en UWV hebben een nauwe connectie. De eerste stap bij het verlies van werk is in contact treden met UWV voor begeleiding naar werk en WW-uitkering. Is de afstand tot de arbeidsmarkt te groot, dan komt WerkSaam in beeld. Coaches staan klaar om het laatste stapje naar werk te ondersteunen of om juist vanuit een moeilijke situatie de eerste stappen te zetten naar een zinvolle tijdbesteding richting betaald werk. Te denken valt aan het volgen of afmaken van een opleiding of het lopen van stage

Wat Ruby en Els het meest opviel is het enthousiasme van de medewerkers op de productieafdelingen en van de beleidsmakers. De invoering van de participatiewet was een hele kluif, maar het ingezette beleid begint zijn vruchten af te werpen.

Ruby Blauw

Ik ben Ruby Blauw (24) en woonachtig in Wognum. In 2016 ben ik afgestudeerd als beleidssocioloog en momenteel werkzaam op de afdeling ‘Samenleving’ bij de Gemeente Schagen. Binnen deze afdeling houd ik mij bezig met een effectieve manier van werklast verdeling voor de wijkteam-consulenten. In september 2016 heb ik mij als actief lid aangesloten bij de PvdA Medemblik.  Vanaf

Meer over Ruby Blauw