Door Bert de Jong op 19 december 2018

Mag het ietsje minder?

Standpunten verharden, confrontaties worden heftiger, populisme vertroebelt de realiteit, fake-nieuws zorgt voor verwarring en de dialoog verdwijnt langzaam naar de achtergrond. Een tendens die mij zorgen baart. We zien het in de landelijke politiek, we zien het bij de Zwarte Pieten discussie en we zien het in de discussie rondom de toewijzing van woningen aan statushouders. Dit laatste speelt nu ook politiek gezien in de gemeente Medemblik. In het licht van deze laatste discussie viel me enige tijd geleden op Twitter dit bericht op, van iemand die reageert op een krantenartikel in een landelijk dagblad:

“De woningnood komt niet door statushouders. Wachtlijsten komen niet door statushouders. Gebrek aan sociale huurwoningen komt niet door statushouders.

Er is een tekort aan woningen door jarenlang rechts afbraakbeleid. Dan is het nogal gemakkelijk om vervolgens naar statushouders te wijzen als schuldigen voor de wachtlijsten, maar hier is een nieuwtje: vóór de grote vluchtelingenstroom van 2015 stond ik óók al 15 jaar op een wachtlijst. Dit is onvervalst rechts ophitsbeleid en het zou mooi zijn als kranten wat minder klakkeloos het frame van de statushouder versus de bijstandsmoeder over zouden nemen”.

In onze democratie is het recht van vrije meningsuiting ontzettend belangrijk, maar laten we er voor zorgen, dat het verschil in mening niet polariseert en verhard. Laten we op basis van argumenten met elkaar in gesprek blijven en probeer niet het gevoel leidend te laten zijn als soms principiële besluiten genomen moeten worden. Blijf vooral met elkaar in gesprek!

fractievoorzitter PvdA