Onze algemene beschouwing over de gemeentelijke begroting door onze fractievoorzitter.

Door Tom Beuker op 22 november 2020

Voorzitter,

Voor ons ligt een uitzonderlijke begroting in een uitzonderlijk jaar. Zo zal 2020 de geschiedenisboekjes ingaan, de coronacrisis heeft ons allen geraakt en laat weer eens zien dat we als mens kwetsbaar zijn en lang niet alles in eigen hand hebben. Via deze weg wil de PvdA dan ook alle inwoners, hulpverleners, ondernemers en onze ambtelijke organisatie bedanken voor hun inzet en bijdrage het afgelopen jaar om de coronacrisis onder controle te krijgen. Laten we hopen dat 2021 in het teken zal staan van het ‘oude normaal’. Er is licht aan het eind van de tunnel, maar het is een smal pad waar we over moeten. Dat smalle pad geldt ook voor onze begrotingspositie. Die staat onder grote druk, vooral ingegeven door tekort schietende bijdrages van uit het Rijk, zoals het Sociaal Domein. Daardoor zien we een forse budgetoverschrijding, hetgeen een landelijk beeld is.

Het is daarom niet verwonderlijk dat het voor het college een enorme puzzel is geweest om tot een sluitende meerjarenbegroting te komen. Het sociaal domein zal in de toekomst nog veel aandacht én financiële middelen van de gemeente vragen. Niet alleen naar aanleiding van de kersverse rapportages van het Sociaal Cultureel Planbureau over het effect van de decentralisatie. Maar ook de prognose dat het aantal mensen dat een beroep hierop doet als gevolg van corona alleen maar gaat toenemen. Kortom het zal voor het college een hele kluif worden om de opgenomen besparing te behalen en partijen die noemen dat er nog wel meer valt te besparen komen van een koude kermis thuis. Als PvdA kijken wij naar DH, kom over de brug met structureel extra middelen voor de jeugdzorg en maak een einde aan het idiote WMO abonnementstarief van €19 pm. Afgelopen week schreef dagblad Trouw nog dat gemeenten het beu zijn om de huishoudster van rijke ouderen te betalen en terecht! Het CBS gaf onlangs aan dat het aantal aanvragen voor huishoudelijke hulp met 12% is gestegen vrijwel geheel dankzij de midden- en hoger inkomens. Dat moet en kan niet de bedoeling zijn. Feit is en blijft dat kwetsbare in de samenleving zonder financiële armslag moeten rekenen op steun vanuit onze gemeente. Daar blijft de PvdA vóór staan.

Kijkend naar deze begroting en de boodschap die het college meegeeft concluderen wij dat wij die boodschap volgen, namelijk stap voor stap op weg naar een financieel gezonde gemeente. Besturen is keuzes maken en daar niet voor weglopen als je wind tegen hebt. Uiteraard zijn wij kritisch op een aantal van deze keuzes en komen wij dan ook met een tweetal amendementen en geven wij steun aan moties/amendementen van andere fracties.

Een belangrijke keuze daarbij is te kiezen voor renovatie ipv nieuwbouw bij Dorpshuis Abbekerk en Zwembad de Zeehoek. Waar een dorpshuis in onze ogen een essentiële voorziening is voor de komende 40 jaar en renovatie van de Zeehoek wat ons betreft de tijd geeft om in West-Fries verband te streven naar een nieuwe regionale zwemvoorziening geopend in 2030. Dat is onze stip op de horizon en in lijn met de boodschap ‘op weg naar een financieel gezonde gemeente’. Je kan het jezelf met inachtename van alle huidige onzekerheden niet veroorloven om de gehele begroting nu vol te stoppen met structurele lasten voor de komende 40 jaar. Hiermee zeg je in feite pech tegen andere voorzieningen die in de toekomst renovatie nodig hebben en pech tegen toekomstige generaties die deze lasten moeten dragen.

Hoe kijkt de PvdA dan aan richting de toekomst en wat verwacht van het college? Allereerst woningen bouwen. Wij zien goede stappen op het gebied van schrappen van regelgeving, maar we wachten met smart op concrete plannen, ook voor de kleine kernen! Wethouder wanneer mogen wij deze

verwachten? Daarnaast concretisering van het lange termijn accommodatiebeleid met een kerntakendiscussie hopelijk gaan we deze in 2021 terugzien. Als PvdA staan voor krachtige kernen met een hoog voorzieningenniveau en zijn bereid daarvoor te betalen, mits dit uiteraard gedragen wordt door de kern zelf.

Tot slot voorzitter, laten we elkaar vast blijven houden (op anderhalve meter weliswaar) in deze onzekere tijd en de tering naar de nering zetten. En daar horen zoals gezegd keuzes maken bij. College blijf de raad hierbij actief betrekken.

Tom Beuker

Ik ben Tom Beuker (oktober 1990) en sinds juli 2016 woonachtig in het mooie Wognum. Daarvoor heb ik bijna twintig jaar met veel plezier in het net zo mooie Benningbroek gewoond. Inmiddels werk ik ruim vier jaar bij uitzendorganisatie Randstad in verschillende functies. Sinds maart 2014 ben ik actief voor de PvdA Medemblik als commissielid

Meer over Tom Beuker