Keuzes maken

Door Tom Beuker op 2 november 2018

Gisteravond een beladen raadsvergadering achter de rug, ben tevreden met de keuzes die we hebben gemaakt. Een nieuw dorpshuis in Abbekerk, basisscholen in Sijbelbroek, Twisk en Hauwert worden vernieuwd en een nieuw zwembad in Wervershoof zonder de hoofdprijs ervoor te betalen. Dat heet keuzes maken!

Zie de tekst van de column hieronder:

Keuzes maken

De eerste begroting van het college is gepresenteerd. Hierin is budget (25 miljoen!) gereserveerd voor nieuwe accommodaties. Zoals een dorpshuis in Abbekerk, een nieuw zwembad in Wervershoof en renovatie/nieuwbouw van basisscholen in o.a. Benningbroek, Hauwert en Twisk. Prachtige plannen, echter met een prijskaartje die fors hoger is dan gedacht.

Daarnaast zijn er initiatieven voor verplaatsing van de tennisbaan in Wervershoof, parkeren in Medemblik en over een nieuwe sporthal in Wognum wordt gesproken. Genoeg ambities dus. Echter een financieel gezonde gemeente, voor nu én in de toekomst is ook een ambitie. Net als iedereen moet ook de gemeente ervoor zorgen dat zijn huishoudboekje op orde blijft en daar horen helaas keuzes bij. Wat de PvdA betreft maken we deze op basis van nut en noodzaak.

Een verplaatsing van de tennisbaan is wat ons betreft minder noodzakelijk dan renovatie/nieuwbouw van basisscholen. Daarnaast vinden wij een dorpshuis belangrijker dan een overdekt zwembad. Dat heet keuzes maken. Je kan het, gelet op de financiële mogelijkheden niet verkopen. Zeker nu de uitgaven voor o.a. jeugdzorg drastisch toenemen.

Wat mij opvalt is dat sommige partijen het iedereen naar de zin proberen te maken. Zeker wanneer het onderwerpen betreffen uit de kern waar hij/zij vandaan komt. Elk raadslid is beëdigd zonder ‘last en ruggenspraak’. De raad zit er voor alle inwoners én belangen van de gemeente Medemblik! In de commissievergadering viel mij op dat Sinterklaas al vroeg in het land is. Maar ook de goedheiligman kan zijn euro maar één keer uitgeven. En wil volgend jaar ook weer langs komen.

Tom Beuker

Ik ben Tom Beuker (oktober 1990) en sinds juli 2016 woonachtig in het mooie Wognum. Daarvoor heb ik bijna twintig jaar met veel plezier in het net zo mooie Benningbroek gewoond. Inmiddels werk ik ruim vier jaar bij uitzendorganisatie Randstad in verschillende functies. Sinds maart 2014 ben ik actief voor de PvdA Medemblik als commissielid

Meer over Tom Beuker