Onverwacht miljoenentekort in het sociaal domein

Door Bert de Jong op 29 april 2020

Eerder deze week werd de raad van de gemeente Medemblik via een informatienota op de hoogte gesteld van een onverwacht tekort van bijna 3 miljoen in het sociaal domein.

Het college geeft in deze nota, waarvan vandaag een weergave in het NHD te lezen is, rekening en verantwoording af en waarschuwt zelfs nog voor verdere kosten en de effecten hiervan op de meerjarenbegroting.

Het verschil komt onder meer door de manier van begroten, de toegenomen aanvragen WMO, de kosten voor jeugdzorg en de uitgaven bijzondere bijstand. De Rijksbijdrage voor het sociaal is structureel te laag.

De fractie van de PvdA Medemblik heeft al jaren gewaarschuwd voor mogelijke tekorten in en druk op het sociaal domein en tijdens raadsdebatten aangeven hierin extra te willen investeren. Dit betekent dat de raad andere afwegingen zal moeten doen, dan nu gedaan zijn. Megagrote miljoenenverslindende projecten kunnen niet allemaal gerealiseerd worden, de raad van de gemeente Medemblik zal keuzes moeten maken. Deze waarschuwing heeft echter de laatste jaren geen voldoende steun in de raad gekregen, zodat bij niet veranderend gedrag de gemeente Medemblik op termijn wel eens een artikel 12 gemeente zou kunnen worden.

De fractie van de PvdA Medemblik doet daarom vanavond tijdens de raadscommissievergadering over de aanbesteding van het beoogde nieuwe zwembad in Wervershoof, nogmaals een beroep op de raads-, en commissieleden om zaken te heroverwegen. De bomen groeien niet meer tot in de financiële hemel en wat de PvdA betreft,zal er nu moment van bezinning moeten komen, de meerjarenbegroting zo onder druk komt te staan. Wat de sociaal democraten betreft, is dat moment nú gekomen en investeren zij liever het gemeenschapsgeld in mensen en minder in stenen, zoals nu dreigt te gebeuren.

Bert de Jong – fractievoorzitter PvdA Medemblik